Powered By Blogger

Ingatlah~~~

mulakan dengan _____

mulakan dengan _____

jom solat =D

jom solat =D
ia bermula dari wudu` yang sempurna

dah masuk waktu!!!!! jom la solat~ ^_^

ingin mengenali Pemilik Tinta Dari Hati iammukminah?

My photo
Kg. Rancangan Tanah Belia, Banting, Selangor, Malaysia
Dla merupakan anak bongsu daripada 5orang adik-beradik. Kelihatan agak pendiam tapi sebenarnya suka sangat ketawa. Boleh berborak dengan sesiapa saja. Lagi2 kalau dengan kawan rapat. mudah mengenali & memahami hati budi seseorang. seorang yang tenang serta penyayang malah suka bersahabat*_*. sangat2 menjaga hubungan dengan sesiapa sahaja. ^_^

Sunday, February 27, 2011

MARI MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W DALAM MENJAGA KESIHATAN TUBUH BADAN

BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIM...

hahaha...hari ni nya pos nak kongsi sedikit ilmu yang hanya perlu di'copy' dari facebook dan di'paste'kan sahaja di blog Dla yang semakin lawa ni...hehe perasan sekejap^__^.

emm, bagi kamu yang telah membaca ilmu ini, janganlah lupa untuk berkongsi dan sampaikan kepada yang lain; kerna ia teramat bermanfaat kepada seluruh umat NABI S.A.W. untuk pengetahuan kamu ini adalah diet Rasullulah SAW. malah, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2.

jadi, inilah saranan RASULULLAH S.A.W kepada umatnya dalam menjaga kesihatan tubuh badan:

1.Jangan makan SUSU + DAGING

2.Jangan makan DAGING + IKAN

3.Jangan makan IKAN + SUSU

4.Jangan makan AYAM + SUSU

5.Jangan makan IKAN + TELUR

6.Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

7.Jangan makan SUSU + CUKA

8.Jangan makan BUAH + SUSU CONTOH:- KOKTEL

9.JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI, SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

10.TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

11.JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM. bagi SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

kesannya bukan dalam masa terdekat tapi apabila kita sudah tua nanti.

Bahkan dalam AL-QURAN juga ada menyatakan tentang larangan kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. (cari sendiri ek.hehe)

Nabi S.A.W juga pernah menegah kita makan makanan laut bersama susu. kerana dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit (wallahua`alam~ xtau penyakit apa).

Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam

mengandungi ion positif manakala dalam ikan mengandungi ion negatif, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.


tambahan lagi, AL-QURAN yang mulia juga ada menyarankan kita supaya menjaga kesihatan dengan mengamalkan:-

1.Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. kerana apabila air sejuk meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang berkumpul di bahagian2 anggota badan. Kita boleh saksikan orang yang mengamalkan mandi pagi kebanyakannya badan mereka tidak gemuk.

2.Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya, Insayallah jauh dari penyakit (susah diserang penyakit).

3.Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain.. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu sujud???. hal ini kerana mereka telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala manusia yang masih tidak lagi dipenuhi darah. jadi, dengan bersujudlah darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

4.Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpai enzyme yang banyak terkandung di celah2 jari, iaitu 10 kali ganda jika dibandingkan dengan enzyme yang terdapat pada air liur. (enzyme adalah sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

JADI, MARILAH KITA MENGAMALKAN SUNNAH RASULULLAH S.A.W DALAM MENJAGA KESIHATAN. kerana segala penyakit itu adalah berpunca daripada perut.

akhirnya, Sabda NABI S.A.W: Ilmu itu milik ALLAH, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insya-Allah, Allah akan menggandakan sebanyak 10 kali ganda kepadanya.

wallahua`alam.^__^

No comments:

Post a Comment

Please, enjoy these songs! ^_^