Powered By Blogger

Ingatlah~~~

mulakan dengan _____

mulakan dengan _____

jom solat =D

jom solat =D
ia bermula dari wudu` yang sempurna

dah masuk waktu!!!!! jom la solat~ ^_^

ingin mengenali Pemilik Tinta Dari Hati iammukminah?

My photo
Kg. Rancangan Tanah Belia, Banting, Selangor, Malaysia
Dla merupakan anak bongsu daripada 5orang adik-beradik. Kelihatan agak pendiam tapi sebenarnya suka sangat ketawa. Boleh berborak dengan sesiapa saja. Lagi2 kalau dengan kawan rapat. mudah mengenali & memahami hati budi seseorang. seorang yang tenang serta penyayang malah suka bersahabat*_*. sangat2 menjaga hubungan dengan sesiapa sahaja. ^_^

Wednesday, May 11, 2011

7 Larangan Allah S.W.T

BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIM...



Antara banyak-banyak larangan Allah S.W.T kepada umat islam, hanya 7 yang sempat saya cari.. Semuanya sudah jelas dalam Al-Quran dan Hadis. Iaitu 1) Bahaya Pandang Memandang. 2) Bertemu Muka Sendirian [Muslimah]. 3) Berjabat Tangan [Bukan Muhrim]. 4) Pakaian Di Luar Rumah. 5) Adab Bermusafir. 6) Hak Pendidikan. dan 7) Larangan Menunjukkan Perhiasan.

Moga artikel ini dapat memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya... Wassalam.

1) Bahaya Pandang Memandang;
"Dan katakanlah olehmu (Muhammad), kepada orang-orang perempuan yang beriman : Hendaklah mereka itu memejamkan setengah daripada pandangan mata mereka......"(Surah An Nur : Ayat 31)

Buraidah r.a. berkata: Bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda
kepada Saidina Ali r.a. : "Ya Ali! Janganlah kamu ikutkan satu pandangan dengan satu pandangan yang kedua, kerana sesungguhnya hanya pandangan yang pertama sahaja (terpandang) dan tidak bagi kamu pandangan yang kedua." (Riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, Turmudzy dan Al Hakim)

2) Bertemu Muka Sendirian;
Rasulullah SAW telah bersabda: "Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka janganlah ia bertemu sendirian di satu tempat dengan seorang wanita yang tidak ada sertanya mahram daripadanya, kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan."(Riwayat Imam Ahmad dari Jabir r.a.)

"Janganlah seorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal baginya, kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan, kecuali jika dengan mahram." (Riwayat Imam Ahmad dari Amir bin Rabie'ah r.a.).

3) Berjabat Tangan;
Aisyah r.a. berkata: "Tidak, demi Allah! Tidak pernah Rasulullah s.a.w. menyentuhkan tangannya dengan tangan seorang perempuan lain, hanya ia membai'at @ memujuk mereka itu dengan percakapan." (Riwayat Imam-Imam Bukhari, Muslim dan Turmudzy).

4) Pakaian Di Luar Rumah;
Firman Allah yang ertinya: "Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan mereka, melainkan barang apa yang telah tampak daripadanya; dan hendaklah mereka itu mengulurkan tudung kepala mereka atas leher dan dada mereka." (Surah An Nur: Ayat 31)

5) Adab Bermusafir;
Sabda Rasulullah SAW: "Tidak halal bagi seorang perempuan yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, jika hendak bepergian sejauh perjalanan sehari dan semalam, melainkan jika bersama seorang mahramnya."(Riwayat Imam-Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Turmudzy dari sh. Abi Hurairah r.a.)

6) Hak Pendidikan; Kata Abu Said r.a. : "Ada seorang wanita datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah! Orang-orang lelaki telah dapat pengajaran dengan hadith (sabda) engkau, maka itu jadikanlah bagi kita, orang-orang wanita, dari engkau suatu hari yang kita agar dapat datang kepada engkau, agar engkau memberikan pengajaran atas kita dari pada apa yang telah Allah berikan atas engkau (berupa tazkirah).".

Maka Rasulullah s.a.w.bersabda: "Hendaklah kamu sekalian berkumpul pada hari ini di tempat ini." (Riwayat Imam Bukhari)

7) Larangan Menunjukkan Perhiasan;
Firman Allah S.W.T.: "Dan janganlah mereka menghentakkan kaki-kaki mereka, agar diketahui barang apa yang tersembunyi daripada perhiasaan-perhiasan mereka."(Surah An Nur: Ayat 31)

Ke mana perginya adab-adab ini?

ayuh!!! ingatlah segala perintah Allah s.w.t. nescaya, bercahayalah kehidupan kita di dunia ini.. ^__^

wallahua`alam...

No comments:

Post a Comment

Please, enjoy these songs! ^_^